-
Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
w NPPP „Sentidos” w Piasecznie
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1.
1. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilno-prawnej, oraz osoby współpracujące .
2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic
zastępczy.
4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców
o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub
zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
6. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik Paulina Mazurek sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają
uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki informują dyrektora przedszkola, następnie podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko
ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik [nr1] do niniejszej Polityki.
5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
personelu. Zasady stanowią Załącznik [nr 2] do niniejszej Polityki.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3.
1.W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi placówki.
2. Notatka powinna zawierać:
Datę zgłoszenia;
Dane zgłaszającego;
Dane przyjmującego zgłoszenie;
Opis zgłaszanej sytuacji;
§ 4.
1. Osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa,oraz informuje ich o podejrzeniu.
2. Osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki powinna sporządzić opis sytuacji zaistniałych w poradni i rodzinnej dziecka dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, terapeutami i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
c. skierowania dziecka do specjalistycznej instytucji pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
potrzeba.
§ 5.
1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego
oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor placówki
powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagog, psycholog, inni terapeuci
dziecka, dyrektor placówki i inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 2 pkt. 2 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez osoby wymienione w pkt. 1 oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespół
jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie
wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego
podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 6.
1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez zespół interwencyjny opiekunom z
zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2. Osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura„Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej
z nim interwencji).
3. Po poinformowaniu opiekunów– zgodnie z punktem poprzedzającym –dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa
do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego,
wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz
„Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
poprzedzającym.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie
to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na
piśmie oraz udzielić informacji o innych instytucjach pomocowych. Załącznik [nr 3].
§ 7.
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik
[nr 4] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt dziecka.
2. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje
przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 8.
1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
ochronę wizerunku dziecka.
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [nr 5] do
niniejszej Polityki.
§ 9.
1. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie
placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować
się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie
przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy
i zgody tego opiekuna.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie,
krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku
dziecka nie jest wymagana.
§ 10.
1. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek
formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna
prawnego dziecka.
2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie
umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np.
że umieszczony zostanie na stronie internetowej przedszkola celach promocyjnych).
Rozdział V
Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
§ 1
1. Standardy sporządza się, mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie, w tym celu założenia przedstawiane są w formie dostosowanej do rozwoju dziecka, w formie obrazkowej ( załącznik nr 8)
2. Za zapoznanie małoletnich z założeniami standardów odpowiedzialni są terapeuci
§ 2
1.Rodziców , opiekunów prawnych lub faktycznych informuje się o zasadach standardów obowiązujących w placówce, na pierwszych spotkaniu , przy zgłoszeniu dziecka na zajęcia WWR .
2. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem w NPPP „Sentidos” w Piasecznie dostępna jest dla rodziców na stronie internetowej placówki
Rozdział VI
Monitoring stosowania Polityki
§ 11.
1. Dyrektor placówki zobowiązuje wszystkich pracowników jako odpowiedzialnych za
Politykę ochrony dzieci w placówce.
2. Osoba wskazana przez dyrektora placówki jest odpowiedzialna za monitorowanie
realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru
zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce
3. Osoba, o której mowa w pkt. 2 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników
placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Ankieta
stanowi Załącznik [nr 6] do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
naruszenia Polityki w placówce.
5. Osoba, o której mowa w pkt. 2 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych
przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu,
który następnie przekazuje kierownictwu placówki.
6. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom
placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 14.
1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki i ich opiekunów,
w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez
przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej
i wywieszenie w widocznym miejscu w placówce.
Załączniki:
Załącznik nr 1
Zasady bezpiecznych relacji personelu NPPP „ Sentidos” w Piasecznie z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego
rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób
otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego
zachowania.
Komunikacja z dziećmi
1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć
na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób
nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o
jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę
jego oczekiwania.
6. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to
używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w
wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec
dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
7. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego
zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać
odpowiedniej reakcji /lub pomocy.
Działania z dziećmi
1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj
równo bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny,
kulturowy, religijny i światopogląd.
2. Unikaj faworyzowania dzieci
3. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)
dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to
zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
4. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów
dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub
rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący sugerować
innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź
czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych
ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych
upominków.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,
w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego
kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek
dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć
uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie
odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się
zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka,
pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet
przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko
lub osoby trzecie.
1.Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności
fizycznej dziecka.
2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
niestosowny.
3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne
zabawy fizyczne.
5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia,
w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem
sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych
fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem,
jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem
jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub
dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą
procedurą interwencji.
7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka,
unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza
pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu
z toalety.
Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich obowiązków, zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć
celów edukacyjnych, terapeutycznych lub wychowawczych.
1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza
godzinami pracy.
2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub
opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
3. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie
dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich
informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej
aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w
internecie.
Dotyczy to lajkowania określonych stron, obserwowania określonych osób/stron w mediach
społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest
publicznie dostępny, rodzice/opiekunowie twoich podopiecznych będą mieć wgląd w Twoją
cyfrową aktywność.
W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub
wyciszone.
Załącznik nr 2
Zasady bezpiecznej rekrutacji w NPPP „Sentidos” w Piasecznie
1. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej
kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona
praw dzieci i szacunek do ich godności.
Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące jako
wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla
nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci
i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw,
placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia,
b. kwalifikacji zawodowych,
c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę
przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
a. imię (imiona) i nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
2. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego
pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić.
Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/
kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie
powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia
wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić
tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy
ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
3. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia
jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych
z wychowaniem, edukacją lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę
zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem
ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw
przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała
postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. by móc
uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie
profilu placówki.
Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/
kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub
analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę
cywilnoprawną.
4. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności
w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego,
w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 2 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022r. poz. 2600) lub za odpowiadające
tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
5. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie
fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności
karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
6. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania się od
osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK
można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że
pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności.
Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli,
w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
7. W przypadku niemożliwości przedstawienia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie
oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych,
sądowych i dyscyplinarnych. Poniżej znajdziesz przykładowy formularz takiego oświadczenia.
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony dzieci
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
podstawowych zasad ochrony dzieci
………………………………………………………………..
miejsce i data
Ja, ……………………………………………………………….. nr PESEL
………………………………………………………………..
oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się
przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
w ………………………………………………………………………………………………………… i zobowiązuję
się do ich przestrzegania.
………………………………………………………………..
Podpis
Załącznik nr 4
Karta interwencji nr…….
Imię i nazwisko dziecka
Przyczyna interwencji ( forma krzywdzenia)
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia.
Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa
Data
Działanie
5. Spotkanie z opiekunami dziecka
Data
Opis spotkania
6. Formy podjętej interwencji (podkreśl właściwe)
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
Wniosek o wgląd w sytuacje dziecka/ rodziny
Inny rodzaj interwencji. Jaki?
7. Dane dotyczące interwencji ( nazwę organu, do którego zgłoszono interwencje) i datę interwencji;
8. Wyniki interwencji działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/działaniach rodziców
Data
Działanie
Załącznik nr 5
Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w NPPP „Sentidos”w Piasecznie
Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Nasze wartości
1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania,
przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci,
dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta,
dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące
różne grupy etniczne.
3. Rodzice mają prawo zdecydować, czy wizerunek ich dziecka zostanie zarejestrowany i w
jaki sposób zostanie przez nas użyty.
4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko
wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie
wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak
będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/
nagrań online.
3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia
i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in.
stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka
(np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję).
5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci
poprzez przyjęcie zasad:
• wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja
zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go
w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych
przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
6. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich
rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z
instytucji.
7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego
rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak
inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu
fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych
wytycznych,
poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie
prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
1.W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie przedszkolnych wydarzeń i
uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku
każdego z tych wydarzeń o tym, że:
Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowaneprzez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześnieji uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawniudzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim
kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
2. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody
rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
3. Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie
z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz
ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest
w żaden sposób utrwalana.
4. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu
wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję
poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie
przebywających na terenie instytucji dzieci.
Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
1.Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na
klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane
w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję.
Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji
i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych.
2. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
Załącznik nr 6
Monitoring standardów – Ankieta
TAK
NIE
Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz?
Czy znasz treści dokumentu Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
Czy wiesz jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci ?
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownik?
5a Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? ( odpowiedź opisowa)
5b Czy podjąłeś/ aś jakieś działania: jeśli tak- jakie, jeśli nie – dlaczego? ( odpowiedz opisowa)
Czy masz jakieś uwagi/ poprawki/ sugestie dotyczące Polityki ochronny dzieci przed krzywdzeniem? ( odpowiedz opisowa)
Załącznik nr 7
Rejestr zgłoszeń podejrzenia krzywdzenia małoletniego
lp
Imię i nazwisko dziecka którego zgłoszenie dotyczy
Data zgłoszenia
Osoba zawiadamiająca
Osoba przyjmująca zgłoszenie krzywdzenia
Karta interwencji Nr………….
1
2
3
4
5