Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem w NPPP Sentidos

  •  
    Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem
    w NPPP „Sentidos” w Piasecznie
     
    Preambuła
    Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik placówki traktuje dziecko  z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik placówki, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
     
    Rozdział I
    Objaśnienie terminów
    § 1.
    1. Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilno-prawnej, oraz osoby współpracujące .
    2. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
    3. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego
    rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic
    zastępczy.
    4. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Jednak
    w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców
    o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
    5. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
    karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub
    zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
    6. Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik  Paulina Mazurek sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
    8. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
     
    Rozdział II
    Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
    § 2.
    1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają
    uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
    2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy placówki informują dyrektora przedszkola, następnie podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
    3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
    4. Pracownicy znają i stosują zasady bezpiecznych relacji personel–dziecko i dziecko–dziecko
    ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik [nr1] do niniejszej Polityki.
    5. Rekrutacja pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji
    personelu. Zasady stanowią Załącznik [nr 2] do niniejszej Polityki.

     
     
    Rozdział III
    Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
    § 3.
    1.W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji dyrektorowi placówki.
    2. Notatka powinna zawierać:
    Datę zgłoszenia;
    Dane zgłaszającego;
    Dane przyjmującego zgłoszenie;
    Opis zgłaszanej sytuacji;
     
    § 4.
    1. Osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki  wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa,oraz informuje ich o podejrzeniu.
    2. Osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki    powinna sporządzić opis sytuacji zaistniałych w poradni  i rodzinnej  dziecka dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, terapeutami  i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
    3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
    a. podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym
    zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej instytucji;
    b. wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
    c. skierowania dziecka do specjalistycznej instytucji pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka
    potrzeba.
     
    § 5.
    1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego
    oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor placówki
    powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagog, psycholog, inni terapeuci
    dziecka, dyrektor placówki i inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
    2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 2 pkt. 2 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez osoby wymienione w pkt. 1 oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
    3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespół
    jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie
    wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego
    podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
     
    § 6.
    1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez zespół interwencyjny opiekunom z
    zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
    2. Osoba wyznaczona przez Dyrektora placówki  informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura„Niebieskie Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej
    z nim interwencji).
    3. Po poinformowaniu opiekunów– zgodnie z punktem poprzedzającym –dyrektor składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa
    do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego,
    wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz
    „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
    4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie
    poprzedzającym.
    5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie
    to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na
    piśmie oraz udzielić informacji o innych instytucjach pomocowych. Załącznik [nr 3].
    § 7.
     
    1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik
     [nr 4] do niniejszej Polityki. Kartę załącza się do akt dziecka.
    2. Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków
    służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są
    zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje
    przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

     
     
    Rozdział IV
    Zasady ochrony wizerunku dziecka
    § 8.
    1. Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
    z obowiązującymi przepisami prawa.
    2. Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
    ochronę wizerunku dziecka.
    3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik [nr 5] do
    niniejszej Polityki.
    § 9.
    1. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania
    wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie
    placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
    2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik placówki może skontaktować
    się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie
    przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy
    i zgody tego opiekuna.
    3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie,
    krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku
    dziecka nie jest wymagana.
    § 10.
    1. Upublicznienie przez pracownika placówki wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek
    formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna
    prawnego dziecka.
    2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie
    umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np.
    że umieszczony zostanie na stronie internetowej przedszkola celach promocyjnych).

     
     
    Rozdział V
    Zasady  i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
    § 1
    1. Standardy sporządza się, mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez osoby małoletnie, w tym celu założenia przedstawiane są w formie dostosowanej do rozwoju dziecka, w formie obrazkowej ( załącznik nr 8)
    2. Za zapoznanie małoletnich  z założeniami  standardów odpowiedzialni są terapeuci
    § 2
    1.Rodziców , opiekunów prawnych lub faktycznych informuje się o zasadach standardów obowiązujących w placówce, na pierwszych  spotkaniu , przy zgłoszeniu dziecka  na zajęcia WWR .
     2. Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem w NPPP „Sentidos” w Piasecznie dostępna jest dla rodziców na stronie internetowej placówki
     
    Rozdział VI
    Monitoring stosowania Polityki
    § 11.
    1. Dyrektor placówki zobowiązuje wszystkich pracowników jako odpowiedzialnych  za
    Politykę ochrony dzieci w placówce.
    2. Osoba wskazana przez dyrektora placówki  jest odpowiedzialna za monitorowanie
    realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki i prowadzenie rejestru
    zgłoszeń oraz za proponowanie zmian w Polityce
    3. Osoba, o której mowa w pkt. 2 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników
    placówki, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Ankieta
    stanowi Załącznik [nr 6] do niniejszej Polityki.
    4. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
    naruszenia Polityki w placówce.
    5. Osoba, o której mowa w pkt. 2 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych
    przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu,
    który następnie przekazuje kierownictwu placówki.
    6.  Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom
    placówki, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.
     
    Rozdział VII
    Przepisy końcowe
    § 14.
    1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
    2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki i ich opiekunów,
    w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez
    przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej
    i wywieszenie w widocznym miejscu w placówce.

    Załączniki:
     
    Załącznik nr 1
    Zasady bezpiecznych relacji personelu NPPP „ Sentidos” w Piasecznie z dziećmi
     
    Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego
    rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do  sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób
    otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego
    zachowania.
     
    Komunikacja z dziećmi
    1. W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
    2. Słuchaj uważnie dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
    3. Nie wolno Ci zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka. Nie wolno Ci krzyczeć
    na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
    4. Nie wolno Ci ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób
    nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o
    jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
    5. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, poinformuj je o tym i staraj się brać pod uwagę
    jego oczekiwania.
    6. Nie wolno Ci zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to
    używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w
    wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec
    dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
    7. Zapewnij dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego
     zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć Tobie lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać
    odpowiedniej reakcji /lub pomocy.
     
    Działania z dziećmi
    1. Doceniaj i szanuj wkład dzieci w podejmowane działania, aktywnie je angażuj i traktuj
    równo bez względu na ich płeć, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny,
    kulturowy, religijny i światopogląd.
    2. Unikaj faworyzowania dzieci
    3. Nie wolno Ci utrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie)
    dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia
    wizerunków dzieci, jeśli dyrekcja nie została o tym poinformowana, nie wyraziła na to
    zgody i nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
    4. Nie wolno Ci przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów
    dziecka. Nie wolno Ci wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub
    rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno Ci zachowywać się w sposób mogący sugerować
    innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź
    czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych
    ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych
    upominków.
     
    Kontakt fizyczny z dziećmi
    Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje,
    w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego
    kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek
    dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć
    uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie
    odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się
    zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka,
    pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet  
    przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko
    lub osoby trzecie.
     
    1.Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności
    fizycznej dziecka.
    2. Nigdy nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub
    niestosowny.
    3. Zawsze bądź przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
    4. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne
    zabawy fizyczne.
    5. Zachowaj szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia,
    w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem
    sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych
    fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach powinieneś reagować z wyczuciem,
    jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
    6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
    z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli będziesz świadkiem
    jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub
    dzieci, zawsze poinformuj o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą
    procedurą interwencji.
    7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka,
    unikaj innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza
    pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu
    z toalety.
    Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad dziećmi należą do Twoich obowiązków, zostaniesz przeszkolony w tym kierunku.

     
     
    Kontakty poza godzinami pracy
    Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć
    celów edukacyjnych, terapeutycznych lub wychowawczych.
    1. Nie wolno Ci zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza
    godzinami pracy.
    2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich rodzicami lub
    opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
    3. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie
    dzieci są osobami bliskimi wobec pracownika) wymaga zachowania poufności wszystkich
    informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
     
    Bezpieczeństwo online
    Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej
    aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w
    internecie.
    Dotyczy to lajkowania określonych stron, obserwowania określonych osób/stron w mediach
    społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest
    publicznie dostępny,  rodzice/opiekunowie twoich podopiecznych będą mieć wgląd w Twoją
    cyfrową aktywność.
    W trakcie zajęć osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub
     wyciszone.

    Załącznik nr 2
    Zasady bezpiecznej rekrutacji w NPPP „Sentidos” w Piasecznie
     
    1. Poznaj dane kandydata/kandydatki, które pozwolą Ci jak najlepiej poznać jego/jej
     kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez placówkę, takich jak ochrona
    praw dzieci i szacunek do ich godności.
    Placówka musi zadbać, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące jako
    wolontariusze/stażyści) posiadały odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla
    nich bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci
    i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw,
     placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
    a. wykształcenia,
    b. kwalifikacji zawodowych,
    c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
    W każdym przypadku placówka musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę
    przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
    a. imię (imiona) i nazwisko,
    b. datę urodzenia,
    c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
     
    2. Poproś kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia.
    Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego
    pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić.
    Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/
    kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie
    powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia
    wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Placówka nie może samodzielnie prowadzić
    tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy
    ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
     
    3. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia
    jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
    Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych
    z wychowaniem, edukacją lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę
    zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem
     ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw
     przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała
    postanowienie o wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl. by móc
    uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie
    profilu placówki.
    Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/
    kandydatki:
    a. imię i nazwisko,
    b. data urodzenia,
    c. pesel,
    d. nazwisko rodowe,
    e. imię ojca,
    f. imię matki.
    Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub
    analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę
    cywilnoprawną.

     
     
    4. Pobierz od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności
    w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego,
    w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 2 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu
    narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022r. poz. 2600) lub za odpowiadające
    tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
     
    5. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się
    oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie
    fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności
    karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
     
    6. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, placówka jest zobowiązana do domagania się od
    osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK
    można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że
    pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności.
    Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli,
    w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
     
    7. W przypadku niemożliwości przedstawienia poproś kandydata/kandydatkę o złożenie
    oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych,
    sądowych i dyscyplinarnych. Poniżej znajdziesz przykładowy formularz takiego oświadczenia.
    Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
    podstawowych zasad ochrony dzieci

     
     
               Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania
    podstawowych zasad ochrony dzieci
     
     
    ………………………………………………………………..
    miejsce i data
    Ja, ……………………………………………………………….. nr PESEL
    ………………………………………………………………..
    oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej
    i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się
    przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
    Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi
    w ………………………………………………………………………………………………………… i zobowiązuję
    się do ich przestrzegania.
     
     
    ………………………………………………………………..
    Podpis





    Załącznik nr 4
     
    Karta interwencji nr…….
     
    Imię i nazwisko dziecka
     
    Przyczyna interwencji ( forma krzywdzenia)
     
    Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia.
     
    Opis działań podjętych przez pedagoga/psychologa
    Data
    Działanie
     
     
     
     
     
     
    5. Spotkanie z opiekunami dziecka
    Data
    Opis spotkania
     
     
     
     
     
     
    6. Formy podjętej interwencji (podkreśl właściwe)
    Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa;
    Wniosek o wgląd w sytuacje dziecka/ rodziny
    Inny rodzaj interwencji. Jaki?
    7. Dane dotyczące interwencji ( nazwę organu, do którego zgłoszono interwencje) i datę interwencji;
     
     
    8. Wyniki interwencji działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/działaniach rodziców
     
    Data
    Działanie
     
     
     
     
     
     





     
    Załącznik nr 5
    Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w NPPP „Sentidos”w Piasecznie
    Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
     
    Nasze wartości
    1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania,
    przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci.
    2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci,
    dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
    Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta,
    dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące
    różne grupy etniczne.
    3. Rodzice mają prawo zdecydować, czy wizerunek ich dziecka zostanie zarejestrowany i w
    jaki sposób zostanie przez nas użyty.
    4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko
    wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie
    wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
     
    Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:
    1. Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
    2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak
    będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/
    nagrań online.
    3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia
    i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.

     
    4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in.
    stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka
    (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję).
    5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci
    poprzez przyjęcie zasad:
    • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja
    zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go
    w negatywnym kontekście,
    • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych
    przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
    6. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich
    rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z
    instytucji.
    7. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego
    rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać dyrekcji, podobnie jak
    inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
     
    Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu
    fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
     zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych
    wytycznych,
    poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie
    prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
    Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
     
     
     
    Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
    1.W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie przedszkolnych wydarzeń i
    uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku
    każdego z tych wydarzeń o tym, że:
     
     Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
     Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
     Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
     
     
     
    Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
    1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowaneprzez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześnieji uzyskać zgodę dyrekcji. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawniudzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
    • imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
    • uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim
    kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
    • podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
    2. Personelowi instytucji nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie instytucji bez pisemnej zgody
    rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez zgody dyrekcji.
    3. Personel instytucji nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi, nie przekazuje mediom kontaktu do rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie
    z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego rodzica/opiekuna prawnego. Zakaz
    ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest
    w żaden sposób utrwalana.
    4. W celu realizacji materiału medialnego dyrekcja może podjąć decyzję o udostępnieniu
    wybranych pomieszczeń instytucji dla potrzeb nagrania. Dyrekcja podejmując taką decyzję
    poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie
    przebywających na terenie instytucji dzieci.
     
    Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
    1.Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
    Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.

     
     
    Przechowywanie zdjęć i nagrań
    Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
    1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na
    klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane
    w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję.
    Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji
    i/lub okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych.
    2. Nie przechowujemy materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).

     
    Załącznik nr 6
    Monitoring standardów – Ankieta
     
    TAK
    NIE
    Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz?
     
     
    Czy znasz treści dokumentu Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
     
     
    Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
     
     
    Czy wiesz jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci ?
     
     
    Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownik?
     
     
    5a Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? ( odpowiedź opisowa)
     
     
    5b Czy podjąłeś/ aś jakieś działania: jeśli tak- jakie, jeśli nie – dlaczego? ( odpowiedz opisowa)
     
     
    Czy masz jakieś uwagi/ poprawki/ sugestie dotyczące Polityki ochronny dzieci przed krzywdzeniem? ( odpowiedz opisowa)
     
     
     
     
     
     
     
     
    Załącznik nr 7
    Rejestr zgłoszeń podejrzenia krzywdzenia małoletniego
    lp
    Imię i nazwisko dziecka  którego zgłoszenie dotyczy
    Data zgłoszenia
    Osoba zawiadamiająca
    Osoba przyjmująca  zgłoszenie krzywdzenia
    Karta interwencji Nr………….
    1
     
     
     
     
     
     
     
    2
     
     
     
     
     
     
     
    3
     
     
     
     
     
     
     
    4
     
     
     
     
     
     
     
    5